Всеки иска по-дълъг живот на батерията на своите устройства. С особена сила това важи за батерията на електрическата тротинетка. Добрата новина е, че ако се придържате към някои прости съвети, наистина ще успеете да удължите и подобрите работата на батерията на превозното средство. Как да го направим?

Първо, нека се запознаем с трите основни вида батерии, които са най-често използвани при електрическите тротинетки/скутери.

Оловно-киселинна батерия

Оловно-киселинните батерии са изобретени още през 1859 г., това е най-масово използваната батерия и до днес поради добрия коефициент на силнотоково захранване, надеждност и цена. В зависимост от приложението, оловно-киселинните акумулатори се делят на стартови и тягови. При първите се отдава висока мощност за кратко време, а при вторите се осигурява непрекъснато захранване. Тяговите батерии са именно тези, използвани при електрическите превозни средства. Макар двата вида батерии да нямат видими външни разлики, конструкцията вътре в батерията е различна, тоест те не могат да бъдат заменяни една с друга. 

Гелова/ силициева/ силиконова батерия

Различни наименования на една и съща технология, при която силициев двуокис превръща течния електролит в гел. Предимствата пред оловно-киселинните батерии са: по-бързо зареждане и по-дълга продължителност на живот. Те не изискват поддръжка и функционират добре в широк температурен параметър. 

Литиево-йонна батерия

Литиево-йонните батерии са най-новата технология сред електрическите превозни средства. Значително по-леки и с по-продължителен живот, в сравнение с геловите батерии. Цената на този вид батерия обаче е по-висока от геловите и оловно-киселинните батерии. Поради по-малкият им обем, те са и предпочитани при превозните средства, които целят да дадат по-дълъг пробег с едно зареждане. Използват се при качествените модели електрически тротинетки.

Зареждане на батерията на електрическия скутер

Геловите и литиево-йонните батерии имат своите особености при зареждане. Те изискват специално зарядно устройство за правилното им зареждане, което регулира температурата, подаденото напрежение и продължителност, за да се заредят клетките по правилния за тях начин. 

Зареждането става в стандартна електрозахранваща мрежа 220V, посредством зарядно устройство, което идва в комплект с електрическия скутер и отговаря на съответната мощност и тип батерия. Зареждането не е по-различно от това на едно мобилно устройство. От една страна зарядното устройство се включва към обособен за това изход, намиращ се на скутера, а от друга страна към електрозахранващата мрежа. Зарядните устройства трябва да имат вътрешен регулатор, за да се предотврати презареждане на батерията, а оттам и нейното повреждане. 

Издръжливостта на батериите зависи до голяма степен от достигането на пълен разряд. Ако една батерия се зарежда при достигане на разряд (пълно изтощаване на батерията) от 80-100%, то еластичността на клетките спада по-бързо, отколкото ако се зарежда при 50% разряд. Заключението е, батерията да се зарежда по-често.

Винаги следвайте инструкциите на производителя за начина и правилата за зареждане на батерията и нейното съхранение. Ако сте карали тротинетката и трябва да я заредите, изчакайте поне 30 мин. да се охлади и „ успокои“ и след това започнете да я зареждате. След зареждане и преди каране, също изчакайте поне 30 мин. Винаги зареждайте батерията напълно и изключвайте захранването след като светене в зелено индикаторът на зарядното. Не оставяте зарядното включено след зареждане на батерията. 

Тротинетката е сезонно превозно средство и колкото и да ни се иска от късна есен до ранна пролет не можем да я използваме. В същото време дори и да не я използваме нейната батерия се разрежда и ако се разреди до край и седи така продължително време тя не може да бъде заредена повече (защото химичният процес в нея е станал необратим). Съветваме ви преди да оставите тротинетката за дълъг период, да заредите батерията на 50-55%. Съхранявайте скутера на сухо място, с температура на помещението 15-25*. 

Ако и вие търсите качествени модели тротинетки и повече информация относно поддържането им, посетете фейсбук страницата на e-Point.